Tuesday, May 20, 2008

Shortest route, longest journey

I did not think much. Fuad was already seated by his father's side. Amir who was neatly strapped in the stretcher could not hold his tears. Sedih. Tak sampai hati. Somehow, I just climbed up the ambulance & sat next to Fuad. I told Fuad to hold his father's arm. I passed the only tissue paper I had to Amir. He pulled his blanket to cover his face. Must be heavy inside. He could not control himself. The ambulance moved. The siren was on. We were on our from SMC to HUKM Cheras. Amir cried through out the journey, sobbing.


Amir, my cousin, is diagnosed with tumor in his right brain that caused his right body paralysed (2 weeks already). We earlier thought Amir suffered from stroke.


Amir is 64 years old. After his retirement from JKR he does small jobs as a Class F contractor. He has been healthy. His wife could not recall Amir complain of pening or sakit. His siblings said he was only "grounded" "masa sunat dulu". He is tak duduk diam type. His well manicured laman, ayam serama (about 100) and ayam kampung are proof to how rajin & sihat was this Amir, 2 weeks before.



But the nite we visited him (Friday 16 May) Amir was terbaring, tak bermaya. Layu probably due to lack of water. We had to take take him to SMC to find what had really happened. The city scan showed something abnormal with the left brain. Probably because of delayed treatment. Our hope dashed when the doctor said only miracles would enable Amir to walk again. Actually we would be happy if Amir could move about in wheel chair.



But on Saturday morning, we were told it was not stroke, but brain tumor. This was further confirmed by specialist in HUKM on Tuesday.


Kejadian ini amat menginsafkan. This is not about Amir, but peringatan untuk diri sendiri. Kita hilang kudrat dalam sekelip mata, tanpa amaran (Nauzubillah... semuga dilindungi Allah). Kalau selama ini kita bergerak bebas membantu atau menolong orang lain, tapi sekarang lain pula halnya. Very active & financially independent, tiba2 jadi OKU. Kita pulak yang terpaksa dibantu. Atau yang lebih negatif, 'jadi beban pada orang lain" . Macam mana kita hadapi keadaan ini. Macam mana nak teruskan hidup ni. Memang menangis.


Tiba2 terlintas di fikiran, kalau pun kita nak 'hidup' bukan kerana nak buat yang belum selesai. Kita cuma nak masa untuk banyak2 minta ampun dari Allah atas dosa2 & kelalaian silam. Nak hidup sihat untuk memanjatkan sebanyak2 kesyukuran. Ya Allah jadikanlah aku hamba yang selalu mengingatiMu dan menyukuri segala nikmatMu...

5 comments:

zuliani said...
This comment has been removed by the author.
masstongkol said...

Sesungguhnya... tiada apa yang lebih menyakitkan dari sebuah "kehilangan" yang lebih parah apabila kehilangan itu adalah dari dalam diri kita sendiri...
I experience those... walau sedikit tidak sehebat mana tidak setanding Amir tapi sudah cukup untuk membayangkan seluruh kepayahan dan keperitan apabila kita antara orang yang "independent, semua boleh.. but suddenly sikit je di rentap allah ...kita jadi "nanar' kata orang kelantan.. kita jadi "rapllah" kata orang penang ... bahasa baku " tak keruan" mana tidaknya use to do on our own sudenlly nak makan pun minta ihsan.. (I was on wheel chair for 1 month pasal terpelecuk je.)aduh.. sesungguhnya pengalaman itu memang tuhan berikan for me sebagai peringatan... sekuat mana kau fikir... sebenarnya kau hanya seperti sehelai tisu... kena air hancur tak berguna... so doa hari hari memohon allah permudahkan saat kematian dan jangan sekali-kali aku menjadi beban ke atas yang lain...mahupun anak-anak..sendiri setiapkali itu akan menitis airmata... kerana takut di duga sedemikian rupa sememangnya tak tertanggung... nauzubillah....

masketol said...

Sememangnye sahabat ku ini sentiasa menolong dan membantu bukan je saudara2nye bahkan sahabat2 yang sentiasa datang minta pertolongan tak kira masa dan ketika, walaupon dalam kesempitan masanye. Semoga Allah sentiasa memeliharanye dan melapangkan rezekinye dan memudahkan segala urusannye..Amin
Rasa nye aku belom sampai ketahap itu lagi.....

octopus said...

lah...awat ade comment yg di 'removekan'..tak bestlah macam ni

macgyver said...

Sebak dan istighfar akan ujianNya yang datang tak diduga, yang tiba tak diundang, yang terjadi tanpa terkata oleh kita apalagi kpd mereka yang menerima..

Nikmat Allah walau sedikit kudrat yang diberi melalui mencelik mata sekalipun sekiranya tanpa kekuatan tidak akan terbuka kelopak mata untuk menikmati nikmat melihat..
inikan pula tumor otak. Sesungguhnya Kau Maha Pengampun dan Penyayang lagi Berkuasa!

Kadangkala teringat pesanan2 orang tua agar kita sendiri seharusnya sedekahkan fatihah dan al-ikhlas untuk diri kita sendiri jua sebaik2nya sebelum tidur untuk kesihatan diri. Kerana katanya, jika kita sedekahkan pada mereka yang telah meninggal pun besar rahmat dan berkatNya, inikan pula pada kita yang masih hidup, InsyaAllah badan kita lebih sihat..

Begitu juga untuk kasih sayang antara insan. sedekahkan fatihah pada mereka yang kita sayang terutama suami,isteri,anak2,mak bapak,keluarga yang masih hidup, InsyaAllah mereka akan mengingati dan menyayangi kita sentiasa.

Wassalam.