Friday, June 12, 2009

Hati

Pagi ni bagai di susun2. Dapat e-mail tentang hati. Petua bagaimana nak mencuci hati. Tips dari Dato' Dr Fadzilah Kamsah. Berbelas-belas. Salah satunya, tutuplah setiap pertemuan dengan ucapan maaf seikhlas hati.
Tazkiroh singkat subuh ni pun menyentuh subjek yang agak sama. Antara caption yang menarik dari Pak Nik ialah "The heart of (many) problems is problem of the heart". Man is a dual being that he has spirit (the "I", the "my heart" that we always refer to) and body. Aksi ditentukan oleh keadaan hati yang menguasai minda. Oleh itu, kalau kita inginkan perlakuan yang baik, puncanya ialah kesihatan hati. Pesanan Pak Nik, generally kita selalu overly concern pada kecantikan body, kecantikan rumah, kecantikan kereta. Bukan kebersihan hati. Itu antara sebab, kita ada rumah cantik, isteri cantik, kereta cantik tetapi masih tak lena tidor. Wallaua'lam.
Khamis lepas Ustaz Dasuki pun bercakap tentang hati. Buta hati. Iaitu, orang yang tidak dapat melihat hakikat kebenaran dan hakikat kesalahan. Orang yang buta hati selalu lari dari Tuhan. Sebaliknya dia mengejar sesuatu yang tidak kekal, walaupun di penghujung usia. Dia tidak menghampiri Tuhan kerana terlalu sibuk dengan sesuatu yang tidak kekal.
Pesanan Ustaz, ingatlah harta yang bertungkus lumus dikumpulkan tidak ikut kita ke kuburan. Yang mengikut kita ialah soalan bagaimana kita memperolehinya dan bagaimana kita membelanjakannya.

No comments: