Tuesday, October 7, 2008

Fenomina

Pak Nik berkongsi pengalaman lagi. Kali ini mengenai pengamatannya di surau2 dan masjid yang disinggahi sepanjang cuti Syawal ini. Dari Kota Bharu hinggalah ke Sabak Bernam. Rata2 yang berjemaah terdiri daripada mereka yang usianya 'sama waktu dengannya'. Naturally kumpulan ini tidak ramai bilangannya. Jadi ada masjid yang terlebih tiang dari makmum. Pak Nik merujuk pada solat waktu, bukan solat Aidilfitri. Kemana golongan lain yang menjadi sebahagian besar ahli qariah? Pemuda, remaja, kanak2 atau singkatnya golongan "berjeans"?

Di Sabak Bernam pula ada yang surau yang terus malap. Hanya dua tiga kerat. Orang dewasa pun tidak berminat ke surau. Selain dari fardhu kifayah, tiada tarikan untuk ke surau. Mungkin ada imam, tetapi tiada ketua, tiada motovasi untuk menarik orang ke surau dan masjid. Kalau ini terjadi juga di tempat lain, satu fenomina. Perlu ditangani segera. Bagaimana nak menarik golongan berjeans (bukan jin) untuk turut sama mengimarahkan masjid & surau kita, lambang Islam hidup & subur di negara kita.

Terkedu mendengarnya. Itu pull factor. Soalan besar yang tak tahu menjawabnya. Di peringkat kecil, push faktor dari ibubapa kat rumah? Terjadi di rumahtangga ku sendiri (belum berjaya). Setiap kali azan, pintu anak bujang 27 tahun ku ketuk supaya dia ke surau. Dekat. Lantang azan, tak perlu guna pembesar pun laungannya jelas. Jalan tak sampai 5 minit. Aku amat takut. Teringat siroh kalau tidak mengenangkan wanita & kanak2, Nabi Junjungan saw pun rase nak bakar rumah2 yang penghuninya tidak ke masjid untuk solat jemaah. Beratnya tanggungjawab sebagai ibu agar anak kita turut menjadi lambang syi'ar Islam...lenturlah buloh dari rebungnya

No comments: